Električková zastávka
PODBABSKÝ PARK
V pražskej mestskej časti Dejvice dnes existuje miesto, kde sa stretávajú ulice Terronská, Koulova a Jugoslávských partyzánů. Tomuto podivnému miestu bez názvu kraľuje Hotel International z doby budovania v štýle socialistického realizmu. No miesto je zvláštne nielen týmto hotelom, ale najmä pomerne veľkou trávnatou plochou pred ním, ktorá je úplne nelogicky rozdelená chodníkmi pre peších, električkovou traťou a v neposlednom rade veľkým asfaltovým parkoviskom. Za úlohu v našom ateliéri sme mali vymyslieť, ako by sa dalo toto miesto zveľadiť, upraviť k lepšiemu a priniesť mu trochu života, pretože úprimne teraz na ňom prevláda skôr pocit akoby tam skapal pes. Hlavnou časťou návrhu bola samozrejme zastávka pre električku (v Prahe a Čechách pre tramvaj, v Brne pre šalinu, v Bratislave pre elinu a na Slovensku pre električku😆). Názvov je mnoho. Faktom však zostáva, že táto zastávka by sadla na spomínanú plochu takmer dokonale, keďže súčasné zastávky sú rozmiestnené od seba trochu ďalej, čiže ľuďom trvá cesta domov zo zastávky o čosi dlhšie. Môj návrh priestoru tzv. Podbabského parku pozostával teda z troch hlavných prechodov smerom od Hotela International k bytovým domom a naopak. Z oboch strán všetkých spomínaných prechodov som sa snažil vytvoriť priame a čo najkratšie spojenie s električkovou zastávkou pomocou chodníkov vyhotovených z odľahčeného betónu s vyvýšenými miestami po oboch ich okrajoch práve tak, aby sa na ne dalo kedykoľvek sadnúť a odpočinúť si. Následkom týchto úprav som musel nadzemné asfaltové parkovisko preniesť pod zem. Koncept zastávky som sa snažil zhotoviť tak, aby na jednej strane nezatienila svojim výzorom už stojacu dominantu Hotelu International ale na druhej strane aby priestor pred ním mohol byť touto zakrivenou zastávkou trochu oživený a ozvláštnený. Z týchto dôvodov som sa rozhodol, že zastávka bude takmer celá sklenená z hrubého ale ohybného skla, ktoré podľa môjho názoru najviac sedí tejto myšlienke ale hlavne zakrivenému tvaru zastávky. Kus z jej steny som však nechal z perforovanej ocele kvôli tomu, že na tomto kúsku by boli cestovné poriadky daných električkových liniek. Vďaka zaoblenému tvaru si budú môcť ľudia na tejto zastávke sadnúť alebo stáť a bezproblémovo počkať na svoju električku bez toho aby na nich pršalo alebo výraznejšie fúkalo.🙏🙌
Súčasný stav priestoru pred návrhom.
M 1:500
Zmena situácie po návrhu vrátane chodníkov, zastávok a pridanej zelene.
M 1:500
Zastávka- pôdorys M 1:250, Pohľady M 1:100 + axonometria.
Perspektívna skica zastávky a okolia + vysvetlivky.
Model zastávky M 1:100
Tento komentár bol odstránený autorom.
OdpovedaťOdstrániť